Jag tänker fan vara politiskt korrekt angånde Matstrejken på Trängslet

När jag hörde att flyktingar matstrejkade på flyktingförläggningen Trängslet så blev jag inte imponerad över deras reaktion. Har jobbat som väktare på flyktingförläggning i Boden och den mat som serverades där var riktigt god.

På min förläggning blev det även upprörda känslor över maten men anledningen var en annan. På en annan förläggning i Boden hade flyktingarna en extra måltid om dagen. Ägaren till den förläggningen ägde en restaurang i staden och den mat som inte åts under lunchen fick flyktingarna till kvällsmat.

Ägaren kunde erbjuda sina boende lite extra och maten behövdes inte slängas. Vår förläggning var inte nöjda att de inte fick samma lyx och reaktionerna blev en aggressiv protest med upprörda känslor. Det hela lugnade sig men gav likväl en sur bismak om hur de hade mage att gnälla.

En kollega blev förbannad som själv som hade varit flykting en gång i tiden. Vi gnällde inte. Vi var tacksamma och vi höll fan inte på så där. Jag har hört liknande åsikter från många integrerade invandrare och deras irritation över den ”otacksamhet” som de nyanlända tycks ha.

I Boden så finns det ett par anläggningar och de har olika fördelar och nackdelar. Vissa har bättre wifi och andra har bättre tvättmöjligheter. Precis som andra svenskar så ser man att gräset är grönare på andra sidan. Hur vågar flyktingar kräva saker? För att de är precis som människor i största allmänhet de vill ha det bra utifrån de förutsättningar som de har. Tro mig bor du i ett gigantiskt kollektiv där du bor med din familj i ett fd kontorsrum så blir det en ansträngning, speciellt om du skall bo där länge.

De som levererar maten är företaget Fazer som även levererar mat till försvarsmakten till en kostnad på 572:- per man per dag. Hur fan vågar de gnälla när de får så dyr mat? Standard summan är 150:- kr per man per dag på övriga anläggningar. Avtalet med Fazer går ej att bryta då Fazer har ett avtal med anläggningen. Anledningen till matstrejken är att de boende vill ha mer arabisk inspirerad mat. Deras barn gillar inte den svenska maten och jag kan fan relatera till det. Jag var kräsen som barn och jag lovar att jag hade fan inte ätit vad som helst.

Är de boendes reaktion vettig? Med tanke på hur det ser ut så upplevs det som väldigt otacksamt och ett beteende som är infallit,  vi vägrar äta tills vi får som vi vill. Fast jag vill vända på det hela och ställa krav på Fazer.

För den summa som staten betalar dvs 7 miljoner kr i månaden för de 420 boende så borde de kunna ställa krav på Fazer. Servera arabisk mat! Vi kan inte bli av med er och ni utnyttjar den situation som vi har idag. Gör oss den tjänsten att barnen får äta mat som de gillar och fasa in den svenska maten i omgångar, integration måste ske från båda sidor.

Det är sådan här skit som gör folk förbannade och leder till att SD ökar till de 20% som de är idag. Folk bor på små ytor med sin familj, deras ungar kan inte alltid leka som andra barn och då blir maten en nyckel för att det skall fungera. Så Fazer jag vet inte vad som händer nu för det finns bara artiklar över hur dyr mat ni har. För den summan ni tjänar så kan ni fan lägga till arabisk mat, allt annat vore skam.

 

 

 

Kommentera

