The Irish fanboy och The Pogues

Mitt hjärta har alltid klappat extra hårt när det gäller folkmusik. Svensk folkmusik har sina underbara toner och den Irländska har sina sånger om whiskey och kvinnor mm. När jag gick på högstadiet så köpte jag min första Irländska folkmusik skiva och jag visste att det var något som jag verkligen skulle gilla. Skivan köpte jag i en lägenhetsloppis, jag köpte även en massa Amerikanska marveltidningar så det var en fantastisk loppis. Vid 16 års ålder introducerades jag för gruppen The Pogues av en vän från scouterna. Det var en lycklig tid då jag just blivit ihop med min första flickvän och hon lyssnade mycket på svensk punk och det föll gott ihop med The Pogues. Inspirerad av The Ramones så körde Shane Mcgowan sitt race med att blanda folkmusiken med punk och resultatet blev fantastiskt.

Jag har sedan den dagen då jag först hörde skivan Rum sodomy and the lash med The Pogues  alltid haft dem spelandes när jag är på gott humör. En Irländsk pub borde ha deras låtar spelandes hela tiden.

Genom dem gick jag vidare med att lyssna på andra Irländska band som The Dubliners (Fick äran att träffa bandet backstage), The Chieftains och Dropkick Murphys från Boston. Min kärlek till Irländsk kultur växte och 2001 tillbringade jag 5 veckor på Irland och det var nära att jag aldrig återvände hem igen. Under min resa besökte jag Dublin, Cork, Gallway, Derry, Belfast, Donegal, Kilkenny och Aran islands. Jag har kysst Blarney stone och fått talets gåva att prata strunt, inte för att jag behövde den kunskapen.

Det kan ha varit en av de häftigaste perioderna i mitt liv men fem veckor av 4-6 pints per dag satte nog mitt rekord av att inmundiga öl. Min första tanke vid hemkomsten var skall jag dricka ikväll?, visst ja du dricker ju inte på en tisdag. Någonstans vet jag att mentaliteten hos Irländare klingar väl ihop med min danska sida ,god öl och gott sällskap.

Kärleken till Irland lever vidare och jag hoppas att få chansen att åka dit igen och flänga runt i landet samt besöka Skottland och Wales. Ölen, musiken, whiskyn och naturen som är barsk och vacker. Lägg sedan till en fantastisk mytologi som gör det till ett underbart resmål. Så lyssna på The Pogues och bara njut och kolla in The Pogues video Streams of whiskey med Shane utan tänder sittandes i gubbakallingar och sjunga som  bara han kan.

Sláinte!

Kommentera

