Ett öppet brev till Chris Vighagen

Det är intressant att få läsa vad du skriver om mig på din FB sida och vad du anklagar mig för.

Det finns inget om de ursäkter som jag har gjort ej hellre om vad som hände i diskussionen i november.

Vad mina kollegor säger och gör har jag tagit upp med dem, det var inte ok, jag kan inte ta ansvar för vad de säger i PM som jag inte känner till. Jag har trollat din FB sida och det var dumt av mig. Det är inga åsikter som jag har eller står för. Jag har hela tiden förstått det som att du fattade min humor men du har missat det. Det var inte längesedan vi spelade blåsippans väg på korren ironisk och skrattade åt det. Jag har aldrig sagt att SD är ett bra parti.

Förolämpat vänner har jag ej gjort. Vi diskuterade och du avbröt mig anklagade mig för främlingsfientlighet innan jag kommit till min poäng. När jag väl fick framfört den så höll du med mig. Det var inte rasistiskt eller främlingsfientligt. Jag har försökt att kontakta dig för att lösa detta och din envishet/stolthet har stått i vägen för att vi skulle kunna lösa det som vuxna människor. Det är förbannat tråkigt att du ser på mig på det sättet och du tycks banne mig vara den enda som ser mig så.

Jag skrev ett långt uttömmande svar på din kritik som jag undrar om du ens har läst. Där står om allt som jag upplevt under min korta karriär om hot och våld som riktats mot mig. Där står även om ett flyktingboende för ensamkommande flyktingbarn där personalen tyckte att jag borde söka dit, de gillade mitt sätt att vara på och hur jag var som person. Få saker har gjort mig så stolt än när jag får chansen att få visa medmänsklighet och hjälpa människor på jobbet. Jag har lekt med kiddsen på Rosengård för att visa dem att vi inte är elaka och att vi är där för deras skull som vänner inte fiender.

När du skrev ett konstigt meddelande på engelska med en massa skit om vad du tyckte om mig så blev jag förbannad. Jag var sårad och jag blev chockad om hur killen som veckan innan omfamnat mig som en bror under Claes flytt nu gjorde såhär. I ett par minuter så blev jag arg och skrev tillbaka. Pengarna som jag lånade ut till dig under flera år för att du skulle klara av att betala hyran…Du betalade tillbaka men tro mig brukar inte låna ut pengar till vänner. Det du inte förstår är hur mycket jag bryr mig om dig. Hur du gick arbetslös i tre år och när du väl fick ett jobb så kändes det som du sumpade bort det, gång på gång på gång. Om jag inte får som jag vill så slutar jag. Jag var orolig och visste inte hur jag skulle ta upp det med dig. Du har andra gånger agerat defensivt när man tagit upp det. Jag ringde din mor för att kolla upp om du mår bra. Jag hade ett trevligt samtal med din mor under ca 25 minuters tid. Jag sa att det inte var för sent från min sida att lappa ihop detta. Jag saknade dig en kille som jag sett upp till pga av din intelligens och kunskap.

Jag sa att jag ofta pratade med Melinda och att vi hade varit oroliga. Din mor reagerade på detta och sa att hon inte gillade henne för att hon var manipulativ och jag skulle hålla mig borta från henne. Detta kunde jag gärna hälsa till henne samt att hon inte var välkommen innanför hennes dörr. Jag hälsade Melinda om just detta. Hon ringde upp din mor och ville veta vad som hade hänt.

Din mamma ville inte prata med henne. Melinda kontaktade Harald för att få ditt nr så hon kunde ringa. Du skall då ha svarat ointresserat att du inte bryr dig om Melinda och om hon verkligen vill få tag på dig så kan hon göra det själv. Harald skall ha tyckt enligt Melinda att du inte var lik dig och kall. Melinda blev sårad och kände att er vänskap var över. Jag tycker det var jätte tråkigt men vad skall man göra? Det du inte tycks förstå att du har valt att ta bort två goda vänner från ditt liv. Två vänner som hade gjort allt för dig. Du skriver att jag systematiskt har telefon trakasserat din mor..Har du ens frågat henne vad vi pratade om? Jag har aldrig under någon FB post gett dig någon skit, min hand har varit utsträckt och jag har böjt mitt huvud för att jag har gjort fel. Jag har drivit med dig på FB det var dumt och det står jag för. Men att kalla folk som genuint bryr sig om en för homofobisk rasist och våldsglorifierande väktare känns bara elakt och småsint speciellt inför gemensamma vänner. Jag har gjort allt jag kan för att lappa ihop denna vänskap du kan läsa andra mail skickade via skype dem kan du snacka om du vill och inte de tre minuter när jag blev arg och reagerade över de hemska saker som du beskyllde mig för skrivet på Engelska. Flera års vänskap har du pissat på utan att ha gett mig chansen att prata med dig. En diskussion på FB om våld där du inte hade någon koll blir en måttstock på vad du tycker om mig. Du säger ingenting om att du har blivit sårad. Vi diskuterar Israel och Palestina du säger att jag inte vet något trots att jag har en annan uppfattning, men du säger ingenting.

Sluta ljug om mig nu, jag är inte rasist jag är inte homofob och jag trakasserade inte din mamma. På bilden firar jag pride, jag var där med mina vänner. Gång på gång visar jag mitt stöd för människors rättigheter att få älska vem dem vill. Jag röstade på sossarna och Fi i valet. Det kändes underbart att få gå i ett tåg för kärlek där det fanns lycka och kärlek och hela Köpenhamn gungade med i takt till musiken.

Min vänskap har du vare sig du vill eller inte, detta till trots att du sårar mig och behandlar mig som skit.

Björn Hansen 0215-04-09

Kommentera

