Mars one en enkel resa till den röda planeten.

Som liten växte jag upp med Star Wars både på film och i verkligheten.

Ronald Reagans projekt att slå ut kärnvapen kallades ju för Star wars och hur coolt var inte det för en liten kille.

Jag mins hur jag en natt tittade upp mot månen och undrade varför inte rymden såg ut som den gör på film.

Varför fanns det ingen utsikt av häftiga planeter? Jag drömde att bege mig ut i den världen, inte som astronaut men som äventyrare som Han Solo.

Mars och månen är våra första trevande steg ut i en ny spännande värld och Carl Sagan säger det bäst med sitt klassiska ”The sky calls to us. If we do not destroy ourselves, we will one day venture to the stars”

Någonstans är mänskligheten som ett litet barn, vi kryper nu men en dag så kanske vi springer. Hur låter då en enkel biljett till Mars? Att lämna allt du har här för att starta en koloni på en annan planet och terraforma Mars så att den blir beboelig för mänskligheten.

Personligen så Skulle jag aldrig villa åka då livet på jorden är värt så mycket mer. Att få lära känna nya människor och uppleva all den estetik som vi som människor skapar. Men det finns en del av mig som hade älskat att få se jorden passeras i backspegeln och ge sig ut och leva rymdäventyret.

Att starta en familj på den röda planeten eller vara de första som skapar en koloni på Mars. Vilka skulle utmaningarna vara? Vilka faror finns det att ta itu med och hur skulle man klara av det psykiskt att vara långt borta från allt som finns här?

Men en soluppgång på Mars och se den lilla blå planeten passera en på himlavalvet torde vara mäktigt. Mars one har fått kritik då det skall finansieras av andra än nationer som det ser ut idag. Vad händer om projektet läggs ned och hur kommer de klara sig?

Människan har genom historien tagit risker och människor har vågat ta sig längre bort än någon annan har färdats tidigare. Någonstans så känns det som det ligger i vårat blod att ständigt vinna ny mark och upptäcka ställen där få har varit tidigare. Målen har ofta handlat om att vinna nya tillgångar och öka handeln och världen har blivit mindre pga av det.

Columbus hur kände han inför sitt äventyr och vad trodde hans besättning om hur det skulle gå?. Vikingarna seglade sina skepp över världen och deras och andras bedrifterna torde vara jämförbara med dagens Mars projekt. Jag hoppas att vi en dag står inför en tid där resan från våran sol till en annan blir som att ta flyget till New York. Det blir då den rymd som jag har drömt om från alla filmer och serier som jag älskar.

Framtidens människor kanske flyger in mot en ny spännande värld och tittar ned på en annan blå planet.

Det krypande steget mot Mars är bara början mot ett större äventyr, men det är ett äventyr som jag helst upplever i soffan som en medelålders man.  Äventyret börjar 2025 om det blir av eller ej det får tiden avgöra.

“Take my love, take my land, take me where I cannot stand. I don’t care, I’m still free. You can’t take the sky from me” Firefly

Kommentera

