2015 är året där jag bestämmer själv över min tid!

Länge har man gått med en klump i magen över saker som man har känt sig tvingad till men som man inte har lust till.

I många år har jag ofta tackat ja till det mesta. Brädspelskväll check! Släktmiddag check! Polaren som alltid kommer över check! Problemet var att det var roliga saker men när man sammanräknade allt möjligt som man hittade på så blev tiden över för en själv obefintlig. Tre dagars ledighet och varje dag uppbokad och när jag kom tillbaka till jobbet igen så var jag helt slut för jag hade inte gett mig tid övers till vila. Den kvalitativa tiden för vila/träning blev lidande i slutet av 2014 och mina mål för viktminskning gick åt helvete. Lägg sedan till att man är arbetsnarkoman och älskar att jobba och tjäna pengar så hade jag svaret svart på vitt. Konsekvensen blev att jag började tröttna på att säga ja,

Fredagskväll och jag skall träffa en kompis som jag inte har träffat på länge. Egentligen är jag inte sugen på att spela brädspel med nya människor speciellt inte folk som jag inte känner eller bryr mig om. Jag säger dock ja för att träffa min vän men sitter och stör mig på att jag sitter där en fredags kväll och än en gång tackat ja till något jag helst hade sluppit.

Jag vill träffa min polare leka med hans son snacka skit med han och hans sambo inte sitta och spela brädspel med en ny människa. Jag har blivit egoist inser jag och känner mig som en hemsk människa. Med nya insikter åker jag hem och funderar på hur jag skall ha det i framtiden. Det har varit en lång process och länge har jag känt mig tvingad till saker som jag borde stanna hemma på. Festen med den där personen som alltid behandlar en som skit, polaren som alltid dyker upp på kvällen när jag börjar tidigt. Under hela min uppväxt har jag kämpat med mitt humör och reglera det så mina medmänniskor slipper den vrålande ilska som jag har djupt inom mig. När jag är trött eller gör något som jag inte vill så surar jag ihop och vet att det blir bara skit men som så ofta så kan man inte säga nej. Jag tar ofta beslut utifrån hur jag mår den dagen som jag får reda på det. Vill du hänga med på det på fredag? Vid tillfället är jag sjukt anti och vill mest sova bort november och tvingas ge ett svar där och då om jag vill eller ej. Om jag säger ja så ångrar jag mig tills det är dags att göra det och ofta var det skoj men resan dit är ett helvete. Om jag säger nej så blir det 20 frågor varför jag inte vill och då ljuger man till slut för man vet att vissa kan inte bara ta ett nej.

Ibland åker jag och trots att jag vet att jag borde stannat hemma och resultatet blir en massa drama och kaos. Efter 35 år så känner man sig själv och vet bäst själv vad som är viktigast och det är mitt egna välbefinnande. 2015 års nyårslöfte blir att göra saker och ting på mina villkor och inte tumma på träning och vila. Om jag skall träffa vänner så skall jag känna för det och ge dem den person som de förtjänar när jag är glad och trevlig dvs inte bitter och sur. Jag vill även känna att vissa saker skall vara kravlösa jag skiter i vad som händer och behöver inte göra en massa saker bara för att.

Det är ett av få lyxproblem som jag har men ett som sakta mattar ut mig och jag orkar inte alltid tillgodose alla andras  människors krav och skita i mina egna krav. Om du känner dig träffad av texten så handlar det inte om dig utan en helhet som länge kvävt mig.

1 Comment

Kommentera

