Bill Cosby vad skall man tro?

The Cosby show var ett av programmen som jag växte upp med och var ett av de största komedi serierna under 80-talet. Det var även ett av de tv program som vi tittade på med hela familjen. Ett av mina goda minnen från den tiden var hur jag låg i badet och hade det bra med vetskapen att det snart var dags för The Cosby show. Jag gillade hans dumma dans i början och musiken samt att det var roligt och underhållande.

Som liten så jag upp till Bill Cosby, jag minns hur besviken jag blev på honom när jag då gick i lågstadiet fick reda på att han hade tagit droger. Han gick även ut och sa att det var inget som man skulle göra och att han ej använde dem längre. Långt senare så dör hans son Ennis i ett rån 1997 och det kändes hemskt att en man som Cosby skulle få genomleva ett sådant trauma. Bill Cosby var viktig för många i min generation han fick oss att skratta och mysa med våra familjer runt om i världen. I USA var det en av de första afro amerikanska familjerna som fick ta plats i rutan och jag kan bara tänka mig vilken vikt det har haft i USA och vad det inneburit för svarta skådespelare.

Nu kanske det låter som om jag är en gigantisk fan av Mr Cosby  och följt honom genom hela hans karriär men så är inte fallet. Det var där och då, humor har enligt mig alltid en tendens att utvecklas och gå vidare. På 80-talet var det Cosby Show 90-talet seinfeld, Vänner och på 2000-talet How i met your mother etc. Tids nog så blir serien mindre rolig men den håller alltid en varm plats i ens hjärta och är på något sätt en del av den tiden man lever i. Cosby show är för mig mys i  familjens soffa med  sittandes med den obligatorisk pyjamas på, omgiven av en lillebror och med mor och far. När Michael Jackson anklagades för utnyttjande av barn så trodde jag aldrig att han hade gjort sig skyldig till ett sådant brott. Det kändes som MJ som berövades av sin egna barndom, någonstans ville fly bort och hjälpa andra barn. Att han sov med dem kändes så märkligt men någonstans fanns det väl en förklaring eller?

När Bill Cosby inte vill svara på frågor angående våldtäkts anklagelserna i en nyligen gjord intervju, där han med sin fru sittandes bredvid sig så känns det väldigt konstigt.  Han följer sedan upp det hela med att be/hota journalisten att det vore trist om hans rykte svärtades om han inte klippte bort den delen där han han ej uttalar sig om anklagelserna. Flera kvinnor har under årtionden anklagat Cosby för våldtäkt men många av dem har tystats genom förlikningar med  stora summor pengar. Det var när en av kvinnorna hörde att Bill Cosby skulle göra en comeback som det brast för henne och hon tog steget och berättade sin historia som plågat henne i årtionden. Han skall ha drogat henne och använt sin status som mentor för att bli den vänliga fadersgestalt som han representerade runt om i världen.  Han skall ha utnyttjat henne sexuellt när hon varit i ett avsvimmat tillstånd. Hon är inte ensam med att berätta denna historia och just nu är det inte mycket som går Cosbys väg. Netflix sa upp sitt samarbete och man har även slutat visa avsnitt av The Cosby show.

Vad tycker jag om detta? Är han skyldig? Mycket tyder på det, speciellt på det sett som han hanterat den kris som nu stormar kring honom. När en av kvinnorna berättade om våldtäkten så var det ingen som trodde på henne. Hur kunde en man som han som representerar den roliga och fantastiska tv-pappan vara ett sådant monster? Det är alltid svårt att ta ställning i sådana här situationer och det är inte för utomstående att döma om han gjort sig skyldig eller ej. Lärdomen är att ondskan alltid finns närvarande även där man aldrig trodde att den skulle kunna finnas. Om Cosby är skyldig så är det fruktansvärt att så många kvinnor har fått utstå att bli förnedrade och misstrodda. Det viktiga är dock att The Cosby shows inte får dras ned med Bill Cosby. Det var en tid då svarta för första gången fick en show som startade karriärer för flera unga skådespelare och som överbyggde rasbarriärer och detta utan att använda sig av stereotyper. Vad gäller Bill Cosby så bör han gå tillbaka till sin pensionering eller så får han möta de anklagelser som han har fått mot sig. Om han är skyldig och om han har använt sig av droger för att utnyttja unga kvinnor sexuellt så är det ett oförlåtligt brott.

Att Cosby gick ut och fördömde droger för att sedan använda dem för att lura kvinnor känns ruttet på alla sätt och vis. Det är oklart om det kommer leda till en rättegång och med största sannolikhet så kommer det inte att göra det. Det var under en tid då Dna bevisning inte existerade och vi kommer nog alltid befinna oss i Limbo i frågan. Är Bill Cosby 80-tals mys-pappan eller är han ett vidrigt monster som utnyttjar kvinnor?

Kommentera

