Peter Capaldi som ny Dr Who

Det återstår endast ett fåtal avsnitt kvar på Peter Capaldis första säsong som den tolfte doktorn i Dr Who.

Det kanske är lite tidigt att ge denne mans tolkning av rollen ett bra eller anus betyg men jag tänker göra det ändå.

På sistone har jag sett att det varit en del käbbel om hur den äldre Peter Capaldi verkligen var rätt man att ta över stafettpinnen från den något yngre Matt Smith. Personligen gillar jag den nya Skotska doktorn som tycks vara något mörkare.

Det hela får mig att tänka på David Tennant som jag avskydde när han tog över efter Christopher Eccleson. Som relativt ny Dr Who fan som inte sett de gamla doktorerna så var det en förändring som jag inte gillade till en början.

Med tiden så föll jag för David och hans Alonzy och den storyline som utspelade sig med elfte doktorn. Det var en story om hur en Timelord kämpar mot ansvaret för tid och rymd och hur illa det kan gå när Doktorn inte har en följeslagare som kan bromsa honom. Vilken karaktärs utveckling Peters Capaldi´s Doktor får har man redan kunnat ana.  Clara Oswald har redan fått ta ansvaret för frågor som hon själv  inte anser ligger på hennes bord. Doktorn har en tendens att få fatta livsviktiga beslut för att lösa tillsynes omöjliga uppgifter. Vad händer då när det faller i knäet på en vanlig människa när det handlar om andra människors liv?

Det skall bli intressant att få se de sista avsnitten för att se hur det hela utvecklar sig och få en inblick hur svårt det måste vara att vara Doktorn. Hur enkelt han tar beslut som leder till katastrofala följder för dem som han leder ut från faran. Det finns saker jag gillar med den nya Doktorn hur hans karaktär känns mörkare och äldre och det känns som en tribut till de tidigare doktorerna som var äldre. Samtidigt ser man en avundsjuk sida när hans vackra följeslagare  Clara Oswald väljer en partner som Doktorn inte gillar när hon kunde ha valet en annan som liknar hans tidigare skepnad spelad av Matt Smith.

Peter Capaldi känns säker som skådis och jag tror att de flesta kritiker kommer att tystas när Steven Moffat´s fantastiska manus kommer att ge ännu en dimension till Doktorn.

Kommentera

