The wire

Hört från folk angående tv-serien The Wire
Se tv-serien The Wire! Den är så förbannat bra!

Man kan lugnt säga att The Wire polisserie som utspelar sig i Baltimore kan vara en av de bästa serier som jag har sett på länge men den avslutades med något av en sur eftersmak.
Ofta är man lite skadad av alla deckare där skurken alltid åker fast och människor får det straff de förtjänar. The Wire är väldigt olik denna traditionella bild på många sätt.
The Wire ger en väldigt mörk bild av en stad som tycks ha tappat sig själv i korruption och kriminalitet med en mordstatestik som befäster känslan av hopplöshet.
Flera gånger nämns meningen om hur det hade varit att jobba i en riktig poliskår?

McNulty och hans Partner ”Bunk” gör det bästa för att reda ut de mord som narkotikahandeln spottar ut. Poliserna i serien är långt ifrån perfekta och speglar den värld de lever i. Mcnulty och Bunk super och ligger runt. Många av kollegorna kämpar med samma problem och misslyckas med att hantera den problematik som de finner i sina egna hem. Mcnulty vet vad han måste göra för att vara lycklig men sugs tillbaka till jobbet som sakta dödar han själ. Man får följa många av de livsöden och det är inte alltid det slutar lyckligt eller rättvist. Lite som Game of thrones så bryter The Wire ofta mot vad som förväntas av den när det gäller hur en berättelse skall vara. Skurken tar sig an hjälten som besegrar skurken och allt är frid och fröjd eller?
Det är klart att Robb Stark skall få sin hämnd i Game of thrones och i The Wire så är det klart att bossen på toppen skall åka dit?

När det är två avsnitt kvar av The Wire så inser jag att det kommer inte att sluta på det sättet som jag ville och trodde att det skulle göra. Trots The Pogues musik till låten The body of an american i sista avsnittet så känner jag mig lurad men samtidigt så förstår jag att det är såhär världen är.
Det finns alltid någon ny som kommer ta över och det är en oändlig kamp mot brottsligheten i Baltimore.
The Wire visar även på vilken effekt ett icke fungerande samhälle får när skolorna inte fungerar, när ungarna fattar att den enda framtiden de har är att göra som alla andra i deras familj börja sälja knark i slummen. Jag kommer sakna The Wire och den mörka story som de valde att berätta under 5 säsonger. Det är viktigt att allt inte är guld och gröna skogar men även i Baltimore finns det ljuspunkter värda att noteras och älskas. Men de sura magkänslan sitter kvar men jag vet att det måste vara såhär för annars hade det aldrig varit så här förbannat bra.
Seriens skapare är som jag en stor fan av gruppen The Pogues och jag tänkte avsluta med ett klipp från The Wire där de har en likvaka med låten av The body of an American. När jag dör så får de gärna spela den låten…..https://www.youtube.com/watch?v=JVznnoptsmM

Kommentera

