Remakes av klassiker och filmer baserade på serier och spel

En del gånger undrar jag om häftiga idéer i Hollywood håller på att ta slut?

Nya generationer växer upp och denna nya publik skall inskolas till allt vad populär kulturen har att erbjuda. Någonstans sitter producenterna och tänker på vad skall de skall filmatisera och vad de kan tjäna pengar på?

Robocop han är cool men vi pallar inte göra någon ny rolig story vi gör en remake Suck!

Bestämde mig snabbt för att filmen skulle ses men inte på deras villkor utan jag ”lånade” filmen.

Visst den var inte helt värdelös, och det fanns element i filmen som jag gillade men den saknade själen och mörkret som originalet hade. Detroit som fan har förvandlats till framtids versionen av staden från originalet Robocop. En stad som verkligen behövde Robocop lyser med sin frånvaro. 

Istället får vi en ljus och barnvänlig version för att så många som möjligt kan gå och titta på den.

Premissen med maskiner som sköter USA:s  krigföring är intressant men dräkten som skall vara snygg och svart känns väldigt tråkig och på flera ställen ser man att det är en gummidräkt. 

Ett annat exempel på remakes är Total Recall från 2012 med Collin Farell. Hade filmen inte varit en remake så hade den fungerat ypperligt men faller på att det just är en remake med någon hiss som går genom planeten. Jag hoppas innerligt att den nya biopubliken som ser dessa filmer tar chansen att se originalen. Marvel har även de börjat göra remakes på filmer som de redan släppt och än en gång får vi se hur Spindelmannen blir Spindelmannen ännu en gång. Behöver man göra detta gång på gång?

Från filmbranschen så är väl svaret ja. De gör inga filmer för välgörande ändamål utan vill tjäna sina pengar. Själv spekulerar jag hur länge de kan vattna ur konceptet med tanke på hur illa de gör det.

Nu ryktas det om att space invaders skall bli film, det räckte inte att Battleship släpptes som är en filmatisering av spelet sänka skepp. Måste dock erkänna att Battleship var underhållande men glansen tas bort när man upptäcker vad det är baserad på. Vi behöver fler bra filmer som District 9,  Gattaca mfl.

Robocop och Total Recall kunde ha blivit hur bra som helst om de fått vara fristående fortsättningar och få ett eget liv utan origin storys. Som gammal räv inom genren så har jag inte mycket utav av att se Joel Kinnaman spela Robocop men det innebär inte att kiddsen skall berövas bra syfy. Hade dock önskat att de gått och sett originalet istället. Men jag kan väl lika gärna hoppas på fred i mellan östern då de nya generationerna föredrar Jar jar Binks och de nya filmerna framför de gamla. Just nu ser jag The Wire och vet att jag är hopplöst sent ute men fy fasen vad bra det är. HBO Nordic växer för varje dag men funktionerna är fortfarande katastrofala.   

 

 

Kommentera

