HBO Nordic vs Netflix

Min bror köpte en Smart tv och en av hans kollegor frågade honom 

”Skall du inte skaffa dig Netflix?” 

Det var något år innan de hade startat i Skandinavien och jag var helt såld.

Brorsan hade även fixat så han hade amerikansk Netflix så urvalet kändes oändligt. 

Det kändes som jag var fem år igen och jag sprang runt på de godismässorna som vi fick åka med på då mina morföräldrar ägde en kiosk i Lund. Jag tittade på en det ena än det andra för att se vad de hade och vad som saknades. Mycket av det som saknades fanns i HBO Nordics sortiment.

Netflix gör sin officiella introducering i Sverige och utbudet är sådär på Svenska sidan desto mer intressant var det på det Amerikanska. Jag skaffar mig själv en underbar Smart tv och kör Svenska Netflix på den och på min PS3 kör jag den amerikanska. Dock är det väldigt irriterande med genre indelningen. Ge mig Horror/Cult/Scyfy/fantasy/Thriller men nej! Netflix byter runt på dem så ena dagen har jag bra val i menyn och andra dagen ser jag ingenting av intresse. När man kör tjänsten via datorn så fungerar det perfekt med utmärkt överblick över sortimentet och genres. Smidigheten av att först titta hemma för att sedan titta vidare på bussen via plattan på väg till jobbet är underbart.

Om Netflix är så bra då måste ju HBO Nordic vara grymt det med. När Microsoft skulle presentera Xboxone så satt jag där med polaren och såg spektaklet live och skrek ut min ilska över en massa idiotiska saker med konsolen. HBO nordic lyckades göra det omvända alla var så sugna på att beställa tjänsten. Hypen ett faktum. Vad hände? Telia kunder först och främst och folk med Samsung smart tv var de första som skulle få tjänsten. Lägg sedan till tolvmånaders bindningstid och folket blev rasande. De fick ingen bra start efter lanseringen….Duh!

Ja ja historia historia och precis som Microsoft så tog man förnuftet till fånga och nu kan man slippa binda sig för ett år och köra månadsvis.

Suget fanns där och jag beställde tjänsten och det var som jag misstänkte, HBO Nordic skulle ha bra serier men magert innehåll. Tröga menyer och funktionen av att återuppta en serie från Tv:n till plattan fungerar inte lika bra. På min surfplatta så går den inte ens att gå vidare till nästa avsnitt och jag får stänga ned programmet för att logga in på nytt bläddra ned till serien och starta nästa program. Jag kan ej hellre se lika enkelt vad jag sett och vad jag Inte har sett. 

Netflix har en enorm bredd av serier, filmer för alla och det är en avgift som jag gladeligen betalar tills den dag jag dör som det ser ut nu. HBO Nordic undrar jag om jag ens kommer att fortsätta prenumerera på efter ett år. Dock är det väldigt skönt att ha tjänsten och det beror på att det finns serier som  The White queen The wire och True detective. Visst man kan låna dem från annat håll men för att spara tid och plats så är det skönare att sitta i soffan. HBO Nordic ligger långt bakom Netflix i både utbud och tjänsten saknar många av finesserna som man älskar med Netflix. Men om du är en sådan människa som legat under en sten och missat Rome, Game of thrones, True blood, Oz mm så skaffa dig det idag. Att de har repotage av Vice är inte illa det med.  

 

 

Kommentera

